Samochód został po raz pierwszy oficjalnie zaprezentowany w 1997 roku podczas targów motoryzacyjnych we Frankfurcie. Opracowanie projektu nadwozia pojazdu powierzone zostało byłemu designerowi Audi - Hartmutowi Warkussowi. W stosunku do trzeciej generacji modelu, auto otrzymało w pełni ocynkowane nadwozie. Po rozpoczęciu produkcji modelu, Volkswagen rozpoczął serię zmian w innych modelach bazujących na Golfie. Wersja cabrio trzeciej generacji poddana została liftingowi, który upodobnił ją do IV generacji modelu, natomiast wersja sedan Golfa IV przemianowana została z symbolu Vento na Bora. W plebiscycie na Europejski Samochód Roku 1998 model zajął 2 pozycję.
W 2001 roku zaprezentowana została najmocniejsza wersja pojazdu - R32 wyposażona w widlasty, sześciocylindrowy silnik benzynowy o pojemności 3.2 l i mocy 241 KM, która przenoszona jest na cztery koła pojazdu w technice 4Motion. Według danych fabrycznych, auto osiąga prędkość maksymalną 247 km/h, lecz w rzczywistości przekracza 260km/h, a przyśpiesza od 0 do 100 km/h w czasie 6,4 s.
Pomimo prezentacji piątej generacji w 2003 roku, produkcja Golfa IV była kontynuowana w Brazylii jako City Golf aż do 2010 roku. Pojazd pod tą postacią oferowano w Ameryce Południowej, Meksyku i Kanadzie.